Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-10, 19:19   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ser ju jättebra ut! Längtar efter att få se några tågrelaterade bilder bara....
Instämmer! Jag har en magkänsla (eller så... ) att dom har tillgång till hur ett järnvägsspår rent tekniskt ser ut med en massa parametrar, såsom banprofil, växelkonstuktion, radier, mått osv, så jag hoppas såklart också på att snart få se sånt...

De bankade vägarna skvallrade lite om att dom tänker järnväg, där samma teknik med doserade vägar ska användas på järnvägsspår.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 22:54   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Outerra är ute på betatestning nu och en av betatestarna har gjort följande film, som finns i den länkade tråden:

http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=518.0


Även den här är fin:

http://www.outerra.com/forum/index.p...sg6344#msg6344

Och den här som demonstrerar ljudimplementation:

http://outerra.blogspot.com/search?u...max-results=10
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-12-13 klockan 23:02.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 23:08   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Outerra är ute på betatestning nu och en av betatestarna har gjort följande film, som finns i den länkade tråden:

http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=518.0


Även den här är fin:

http://www.outerra.com/forum/index.p...sg6344#msg6344

Och den här som demonstrerar ljudimplementation:

http://outerra.blogspot.com/search?u...max-results=10
Väldigt snyggt men jag funderar över vad själva tillämpningen blir - är inte tanken bakom detta bara att sälja själva "motorn"?
Så för att vi skall få ett tågspel lär någon köpa motorn och göra själva spelet också eller har jag fattat det fel?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 00:16   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Jo, det här är "planet-motorn", men i den ingår även infrastruktur så att säga.. Dvs vägar som redan är visat och spår, som det funderas över.

Så, en tågsimulatorutvecklare kan således hoppa över allt det grafiska och utveckla det som är specifikt för en tågsimulatorfunktion.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-12-14 klockan 00:18.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:14   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Jo, det här är "planet-motorn", men i den ingår även infrastruktur så att säga.. Dvs vägar som redan är visat och spår, som det funderas över.

Så, en tågsimulatorutvecklare kan således hoppa över allt det grafiska och utveckla det som är specifikt för en tågsimulatorfunktion.
Kan du förklara detta närmare, det låter ju attraktivt. Men hur påverkar det vårt sätt att utveckla modeller till tågsim??? Att vara lyrisk över detta nya är en sak men att se tillämpningsmöjligheterna en helt annan femma!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:22   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kan du förklara detta närmare, det låter ju attraktivt. Men hur påverkar det vårt sätt att utveckla modeller till tågsim??? Att vara lyrisk över detta nya är en sak men att se tillämpningsmöjligheterna en helt annan femma!
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:28   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
Detta innebär(?) att Outerra kommer att leverera exporters för gmax, 3Dmax, Blender m.fl. ???
Är detta faställt och dokumenterat???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:32   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
Problemet med detta är att jag funderar på hur mycket denna motor kostar?
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det).

Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis.

Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 01:04   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Just så ja, vårt sätt att bygga modeller till våra simmar blir helt lika som vi gör idag. Det är snarare att i produktutvecklar-ledet som skillnaden blir. Om jag tar exemplet med Railsim.com och deras senaste release av RW3... majoriteten av den uppgraderingen skulle i ett sådan fall ha gjorts av Outerra, medan t.ex. vidareutveckling av AI, signalsystem osv skulle helt ligga på tågsimulator-applikationsutvecklaren. Det innebär ju dessutom att det blir i tågsimulatorfallet två samverkande expertisgrupper, dels Outerra med den grundläggande planet och grafikmotorn och dels tågsimulatorutvecklaren, som inte behöver bygga upp grafisk expertis utan verkligen kan fördjupa sig i järnvägsapplikationen.

I konceptet kommer ju att flera av varandra oberoende simulatorutvecklare faktiskt kan samverka i samma miljö. Så, en vass flygsimulator eller bilsimulator nyttjar samma planetmotor. Den täcker ju ner till havets djup, på marken, i luftrummet och ut i rymden...

En multiplayer innefattande både tåg, bil, båt och flyg vore ju fräckt, om man får tillåtelse att sväva iväg lite...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009