![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() De bankade vägarna skvallrade lite om att dom tänker järnväg, där samma teknik med doserade vägar ska användas på järnvägsspår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Outerra är ute på betatestning nu och en av betatestarna har gjort följande film, som finns i den länkade tråden:
http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=518.0 Även den här är fin: http://www.outerra.com/forum/index.p...sg6344#msg6344 Och den här som demonstrerar ljudimplementation: http://outerra.blogspot.com/search?u...max-results=10 Senast redigerad av Mazz den 2011-12-13 klockan 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Så för att vi skall få ett tågspel lär någon köpa motorn och göra själva spelet också eller har jag fattat det fel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Jo, det här är "planet-motorn", men i den ingår även infrastruktur så att säga.. Dvs vägar som redan är visat och spår, som det funderas över.
Så, en tågsimulatorutvecklare kan således hoppa över allt det grafiska och utveckla det som är specifikt för en tågsimulatorfunktion. Senast redigerad av Mazz den 2011-12-14 klockan 00:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]() Citat:
Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar. Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Är detta faställt och dokumenterat???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det). Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis. Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Just så ja, vårt sätt att bygga modeller till våra simmar blir helt lika som vi gör idag. Det är snarare att i produktutvecklar-ledet som skillnaden blir. Om jag tar exemplet med Railsim.com och deras senaste release av RW3... majoriteten av den uppgraderingen skulle i ett sådan fall ha gjorts av Outerra, medan t.ex. vidareutveckling av AI, signalsystem osv skulle helt ligga på tågsimulator-applikationsutvecklaren. Det innebär ju dessutom att det blir i tågsimulatorfallet två samverkande expertisgrupper, dels Outerra med den grundläggande planet och grafikmotorn och dels tågsimulatorutvecklaren, som inte behöver bygga upp grafisk expertis utan verkligen kan fördjupa sig i järnvägsapplikationen.
I konceptet kommer ju att flera av varandra oberoende simulatorutvecklare faktiskt kan samverka i samma miljö. Så, en vass flygsimulator eller bilsimulator nyttjar samma planetmotor. Den täcker ju ner till havets djup, på marken, i luftrummet och ut i rymden... En multiplayer innefattande både tåg, bil, båt och flyg vore ju fräckt, om man får tillåtelse att sväva iväg lite... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|