![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Jo, det här är "planet-motorn", men i den ingår även infrastruktur så att säga.. Dvs vägar som redan är visat och spår, som det funderas över.
Så, en tågsimulatorutvecklare kan således hoppa över allt det grafiska och utveckla det som är specifikt för en tågsimulatorfunktion. Senast redigerad av Mazz den 2011-12-14 klockan 00:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]() Citat:
Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar. Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Är detta faställt och dokumenterat???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]() Citat:
Att outerra skulle bli en tågsimulator direkt ser jag inte riktigt heller utan det lutar mer åt att det blir en flygsimulator eller liknande i början. Priser på motorn eller något sånt har jag ingen aning om. Men det är klart det kostar en hel del och inget man själv som privatperson köper in, om man inte har stora planer och resurser. Utan riktas mot företag som vill ha en bättre(?) motor till sina kommande spel skulle jag tro.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hur mycket kommer grafikmotor få kosta avgör hur kraftig den är och kanske kräver den ännu en superdator som kommer att kosta ännu mycket mer, är jag rädd.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-12-14 klockan 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Fast just på punkten datorkrav verkar ju Outera inte vara sådär jättefarlig - en av de här videorna som är länkade spelades in med ett Nvidia kort som idag får betraktas som ganska "normalt" och inte highend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det). Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis. Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
jag kommenterar det utifrån vad utvecklarna deklarerar att dom kommer att implemenetera stöd för järnvägsräls: http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=1328.0 Stöd för järnvägsspår kan man väl tolka på samma sätt som att det idag går att flyga i Outerra, det går att köra gummihjulsfordon osv, men är kanske för den delen inte en flygsimulator... än.. Samma sak när stöd för spår finns på plats, då är bara grunden på plats att kunna köra tåg, men är kanske inte en tågsimulator då... Som jag förstår det, så lägger Outerra grunden för att kunna simulera jorden inklusive ett antal olika fortskaffningsmedel kan förflytta sig i simulatorn. Därifrån kan en oberoende utvecklare ta det vidare till en fullfjädrad simulator för respektive applikation. På kommentaren om det verkligen finns utrymme för en tredje tågsimulator, så tycker jag så här.. Det finns alltid utrymme för en ny tågsimulator. Marknaden avgör och har den nya egenskaper som tidigare inte har, så tillförs nya värden. Det tycker jag uppfylls med råge med Outerra. I mina ögon är ingen av dagens tågsimulatorer ens i närheten av samma verklighetstrogna återgivning av landskap och miljö under olika förutsättningar som Outerra har. Ingen av dagens tågsimulatorer har man möjlighet att kunna köra gummihjulsförsedda fordon eller flyga i. En tågsimulatorapplikation under Outerra skulle således tillföra väsentligt nytt, med högt marknadsvärde. Nåja, det är långt till något sådant kan bli verklighet, men newS förnämliga arbete att lägga in hans fina skapelser i Outerra sätter verkligen fart på visionerna. ![]() Argumentet att en grafikmotor skulle kosta massor då? Men, det är ju en sak mellan applikationsutvecklaren och Outerra, inget som vi konsumenter behöver bekymra oss om. Om nu inte nån funderar på att utveckla tågsimulatorapplikationen förståss... ![]() Funderar Mazz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Senast redigerad av Mazz den 2013-03-10 klockan 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hej!
Jag har problem med registrering. Dum fråga ställer till enl. röd ruta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Just så ja, vårt sätt att bygga modeller till våra simmar blir helt lika som vi gör idag. Det är snarare att i produktutvecklar-ledet som skillnaden blir. Om jag tar exemplet med Railsim.com och deras senaste release av RW3... majoriteten av den uppgraderingen skulle i ett sådan fall ha gjorts av Outerra, medan t.ex. vidareutveckling av AI, signalsystem osv skulle helt ligga på tågsimulator-applikationsutvecklaren. Det innebär ju dessutom att det blir i tågsimulatorfallet två samverkande expertisgrupper, dels Outerra med den grundläggande planet och grafikmotorn och dels tågsimulatorutvecklaren, som inte behöver bygga upp grafisk expertis utan verkligen kan fördjupa sig i järnvägsapplikationen.
I konceptet kommer ju att flera av varandra oberoende simulatorutvecklare faktiskt kan samverka i samma miljö. Så, en vass flygsimulator eller bilsimulator nyttjar samma planetmotor. Den täcker ju ner till havets djup, på marken, i luftrummet och ut i rymden... En multiplayer innefattande både tåg, bil, båt och flyg vore ju fräckt, om man får tillåtelse att sväva iväg lite... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
|
![]()
MB-Actros MP4 with trailer (lowpoly) static model
I'm making a lowpoly truck and trailer pack (static models). I've released two packs for Train Simulator 2013. See here: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33344 And now I convert it to Outerra... Model made by me. click on the image to enlarge: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
|
![]()
I've made this truck for Euro Truck Simulator, German Truck Simulator and Euro Truck Simulator 2 and now for Outerra:
see also here: http://www.trucksimsforum.de/viewtop...?f=235&t=15328 This is a high poly model (163.991 triangles) http://www.scania.com/media/pressrel...2091016EN.aspx I've finished a first version: Download: Scania-STAX_by_newS_v1.0.rar click on the image to enlarge: ![]() Senast redigerad av newS den 2013-03-02 klockan 02:04. |
![]() |
![]() |