Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-14, 22:22   #1
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kan du förklara detta närmare, det låter ju attraktivt. Men hur påverkar det vårt sätt att utveckla modeller till tågsim??? Att vara lyrisk över detta nya är en sak men att se tillämpningsmöjligheterna en helt annan femma!
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:28   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
Detta innebär(?) att Outerra kommer att leverera exporters för gmax, 3Dmax, Blender m.fl. ???
Är detta faställt och dokumenterat???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:38   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Detta innebär(?) att Outerra kommer att leverera exporters för gmax, 3Dmax, Blender m.fl. ???
Är detta faställt och dokumenterat???
Outerra använder, vad jag vet, Collada filformat för modeller. Vilket är ett standardformat i iaf. 3dmax, vet inte om de övriga.

Att outerra skulle bli en tågsimulator direkt ser jag inte riktigt heller utan det lutar mer åt att det blir en flygsimulator eller liknande i början. Priser på motorn eller något sånt har jag ingen aning om. Men det är klart det kostar en hel del och inget man själv som privatperson köper in, om man inte har stora planer och resurser. Utan riktas mot företag som vill ha en bättre(?) motor till sina kommande spel skulle jag tro.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 23:10   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hur mycket kommer grafikmotor få kosta avgör hur kraftig den är och kanske kräver den ännu en superdator som kommer att kosta ännu mycket mer, är jag rädd.

Senast redigerad av Totte den 2011-12-14 klockan 23:16.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 23:18   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hur mycket kommer grafikmotor få kosta avgör hur kraftig den är och kanske kräver den ännu en superdator som kommer att kosta ännu mycket mer, är jag rädd.
Fast just på punkten datorkrav verkar ju Outera inte vara sådär jättefarlig - en av de här videorna som är länkade spelades in med ett Nvidia kort som idag får betraktas som ganska "normalt" och inte highend.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:32   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Själva 3D skapande skulle inte påverkas något vidare än det du gör idag. Utan det är själva exporten som må se annorlunda ut. Det skulle betyda att alla ens 3D objekt skulle kunna gå att exportera till outerra.

Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar.
Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar.
Problemet med detta är att jag funderar på hur mycket denna motor kostar?
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det).

Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis.

Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 11:53   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Problemet med detta är att jag funderar på hur mycket denna motor kostar?
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det).

Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis.

Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra.
Ett gammalt inlägg som jag kommenterar, men jag tycker ändå det kan vara på sin plats att kommentera.

jag kommenterar det utifrån vad utvecklarna deklarerar att dom kommer att implemenetera stöd för järnvägsräls:

http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=1328.0

Stöd för järnvägsspår kan man väl tolka på samma sätt som att det idag går att flyga i Outerra, det går att köra gummihjulsfordon osv, men är kanske för den delen inte en flygsimulator... än.. Samma sak när stöd för spår finns på plats, då är bara grunden på plats att kunna köra tåg, men är kanske inte en tågsimulator då...

Som jag förstår det, så lägger Outerra grunden för att kunna simulera jorden inklusive ett antal olika fortskaffningsmedel kan förflytta sig i simulatorn. Därifrån kan en oberoende utvecklare ta det vidare till en fullfjädrad simulator för respektive applikation.

På kommentaren om det verkligen finns utrymme för en tredje tågsimulator, så tycker jag så här.. Det finns alltid utrymme för en ny tågsimulator. Marknaden avgör och har den nya egenskaper som tidigare inte har, så tillförs nya värden. Det tycker jag uppfylls med råge med Outerra. I mina ögon är ingen av dagens tågsimulatorer ens i närheten av samma verklighetstrogna återgivning av landskap och miljö under olika förutsättningar som Outerra har. Ingen av dagens tågsimulatorer har man möjlighet att kunna köra gummihjulsförsedda fordon eller flyga i. En tågsimulatorapplikation under Outerra skulle således tillföra väsentligt nytt, med högt marknadsvärde.

Nåja, det är långt till något sådant kan bli verklighet, men newS förnämliga arbete att lägga in hans fina skapelser i Outerra sätter verkligen fart på visionerna.

Argumentet att en grafikmotor skulle kosta massor då? Men, det är ju en sak mellan applikationsutvecklaren och Outerra, inget som vi konsumenter behöver bekymra oss om. Om nu inte nån funderar på att utveckla tågsimulatorapplikationen förståss... Sen vet vi inte om den verkligen kommer vara dyr. Om jag förstått rätt, så är hela projektet framtaget med väldigt små ekonomiska ramar, men stort kunnande, så den behöver ju kanske inte bli dyr heller för en utvecklare.

Funderar Mazz...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 17:43   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Lite roligt att det nu finns en egen forumdel för järnvägsfordon:

http://www.outerra.com/forum/
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2013-03-10 klockan 17:44.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 14:12   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard Registration

Hej!
Jag har problem med registrering. Dum fråga ställer till enl. röd ruta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Uterra.jpg (57.2 KB, 195 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 16:22   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Har du testat med 'Outerra' eller 'Outerra 3D'?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 16:51   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Tack KMW för snabbt svar! Outerra var det.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 01:04   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Just så ja, vårt sätt att bygga modeller till våra simmar blir helt lika som vi gör idag. Det är snarare att i produktutvecklar-ledet som skillnaden blir. Om jag tar exemplet med Railsim.com och deras senaste release av RW3... majoriteten av den uppgraderingen skulle i ett sådan fall ha gjorts av Outerra, medan t.ex. vidareutveckling av AI, signalsystem osv skulle helt ligga på tågsimulator-applikationsutvecklaren. Det innebär ju dessutom att det blir i tågsimulatorfallet två samverkande expertisgrupper, dels Outerra med den grundläggande planet och grafikmotorn och dels tågsimulatorutvecklaren, som inte behöver bygga upp grafisk expertis utan verkligen kan fördjupa sig i järnvägsapplikationen.

I konceptet kommer ju att flera av varandra oberoende simulatorutvecklare faktiskt kan samverka i samma miljö. Så, en vass flygsimulator eller bilsimulator nyttjar samma planetmotor. Den täcker ju ner till havets djup, på marken, i luftrummet och ut i rymden...

En multiplayer innefattande både tåg, bil, båt och flyg vore ju fräckt, om man får tillåtelse att sväva iväg lite...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 02:00   #13
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

MB-Actros MP4 with trailer (lowpoly) static model

I'm making a lowpoly truck and trailer pack (static models).

I've released two packs for Train Simulator 2013. See here:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33344
And now I convert it to Outerra...

Model made by me.

click on the image to enlarge:
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 20:47   #14
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

Download:
Truck_and_Trailer_Pack01_by_newS_v1.0.rar

click on the image to enlarge:
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 01:00   #15
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

I've made this truck for Euro Truck Simulator, German Truck Simulator and Euro Truck Simulator 2 and now for Outerra:
see also here: http://www.trucksimsforum.de/viewtop...?f=235&t=15328

This is a high poly model (163.991 triangles)

http://www.scania.com/media/pressrel...2091016EN.aspx

I've finished a first version:

Download:
Scania-STAX_by_newS_v1.0.rar

click on the image to enlarge:
__________________

Senast redigerad av newS den 2013-03-02 klockan 02:04.
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009