![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
utmärkta bilder att göra tex av Bengan! Skulle man kunna få fatt på Grafittidåren så skulle jag binda fast honom på 1500 hk tvåtaktsdiesel och köra på maxkräm från Ystad till Haparanda och sen fråga om lusten är kvar att förstöra goda texturförlagor
![]() ![]() Jag blev plötsligt illamående intresserad av den treaxliga boggin som är av den unika typen A1'A, dvs löpaxeln mellan drivaxlarna och dessutom med mindre radie, sånt gillar jag för då får man göra löpaxeln som en egen boggi med mindre "animdist" och placerad mitt i drivboggin, kul ![]() Denna löpaxel placerades där för att loket skulle kunna användas på "svaga" spår. Kolossen vägde 84 ton och med tvåaxliga boggier skulle det ge en axellast på 21 ton (84/4=21) men med en lastupptagande löpaxel blir ju axellasten 14 ton (84/6=14) och då kan även klena banor befaras! Hittade dessutom inspelningar av orginalljudet till motorn, det är inga "soprantoner" direkt när 1500 hk 2-taktsdiesel drar på ![]() Nu har du lurat in mig i nåt jag inte tänkt mig, Günter2, men jag kan ju alltid "hämnas" genom att ge ut den som Payware ![]() Boggin på G, so far, kul att vara tillbaks i hemlandet efter Schweizutflykten!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
jes! Nu kan jag göra ett godståg med T41 som i verkligheten Borglänge - Mora.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Formen på sandboxarna ser inte rätt ut.
Sen så är det en god idé att faktiskt använda cylindrar för bromscyldindrarna, och bygga länkarmarna för bromsarna för sig och inte i meshen för boggie ramen. Sen vet jag ju förvisso inte hur du plannerat arbetet, lycka till i fortsättningen, T41 är ett väldigt trevligt lok som även jag varit och petat på i 3D världen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag vet att det utkast till boggier jag gjort inte är på långa vägar färdigt, med det var så intressant att jag satte tänderna i det direkt. Polygonspöket ligger ju alltid tungt på en byggares axlar så mycket skall ju kompromissas, men du har nog rätt när det gäller bromsmekanismen även om det kommer att "svida i polygonskinnet".
Jag visste inte att du hade en T4 på G men för att göra det bästa av detta kan du ju ju skicka mig det du gjort så skickar jag tillbaks det jag gör till dig, för du jobbar väl mest för RW numera ??? Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
För tillfället har jag i stort sett hela korgen färdig, ska se vad jag kan ordna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta börjar likna ett gott "joint venture"
![]() Boggin med utskurna bitar av Bengans bilder pålagda, blir bättre. men vissa delar skall nog "finskulpteras" som du påpekat.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Kul att du ger dig på att bygga T41 Lan! De är väldigt trevliga lok med trevligt motorljud!
![]() Jag har inga bra detaljbilder på T41 men jag har ett par bilder där man kan se skillnaden mellan lyktornas placering. Jag skickar med dem. Loket till höger visar hur lyktorna såg ut när loken var nybyggda. Loket till höger är moderniserat med andra lyktor. De andra bilder som jag har på T41 är linjebilder från sidan eller lite från sidan/snett framifrån. Är du intresserad av de bilderna Lan får du säga till så försöker jag skicka dem till dig. Bilderna nedan kommer från dieseldagarna i Ängelholm 14-15 maj 2010.
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Lennart, alltid lika roligt att tjuvkika på vad du sysslar med även om det är för Trainz!
/æ Senast redigerad av KMW den 2012-10-30 klockan 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack ae,
om och när den blir färdig står naturligtvis mesherna till allas förfogande enligt "Lex Mazz". Bara att höra av sig!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Om du behöver detaljbilder på något på loket så hör av dig, jag har för mig att skrotet står utanför JVM i Gävle så jag kan åka förbi och ta några digitala negativ åt verkmästarn om behov uppstår - dock enbart på helgerna pga den nuvarande bristen på ljus efter arbetstid..... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|