![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag vet att det utkast till boggier jag gjort inte är på långa vägar färdigt, med det var så intressant att jag satte tänderna i det direkt. Polygonspöket ligger ju alltid tungt på en byggares axlar så mycket skall ju kompromissas, men du har nog rätt när det gäller bromsmekanismen även om det kommer att "svida i polygonskinnet".
Jag visste inte att du hade en T4 på G men för att göra det bästa av detta kan du ju ju skicka mig det du gjort så skickar jag tillbaks det jag gör till dig, för du jobbar väl mest för RW numera ??? Citat:
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
För tillfället har jag i stort sett hela korgen färdig, ska se vad jag kan ordna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Detta börjar likna ett gott "joint venture"
![]() Boggin med utskurna bitar av Bengans bilder pålagda, blir bättre. men vissa delar skall nog "finskulpteras" som du påpekat.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Kul att du ger dig på att bygga T41 Lan! De är väldigt trevliga lok med trevligt motorljud!
![]() Jag har inga bra detaljbilder på T41 men jag har ett par bilder där man kan se skillnaden mellan lyktornas placering. Jag skickar med dem. Loket till höger visar hur lyktorna såg ut när loken var nybyggda. Loket till höger är moderniserat med andra lyktor. De andra bilder som jag har på T41 är linjebilder från sidan eller lite från sidan/snett framifrån. Är du intresserad av de bilderna Lan får du säga till så försöker jag skicka dem till dig. Bilderna nedan kommer från dieseldagarna i Ängelholm 14-15 maj 2010.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
ska åka till lokstallarna i falun snart och då kan jag fota t41 och kanske ta fram någon information/ritnigar
![]()
![]() |
#6 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Man ska inte vara så rädd för att använda polygoner, jag upplever att det är ett alldeles för stort problem inom simulator världen.
Man ska kompromissa i slutändan för att få bästa möjliga resultat. Bygg hellre en överdådig modell till att börja med med alla möjliga detaljer och skala av sedan för att få hyfsat med polygoner i förhållande till detaljnivån. Ta mitt El16 till exempel, nu brer jag på med alla möjliga detaljer för att det ska bli snyggt. Sedan i efterhand så kommer jag plocka väck detaljer för att få en optimerad modell som möter min egna polygon budget som jag sätter upp som ett realistiskt mål. Boggierna till exempel är på 7.5k polygoner, men har en rimlig mängd detaljer. Hade dom ännu mer detaljerade med hela bromssystemet konstruerat och klart, då låg boggien på drygt 9k polygoner, jag beslutade mig för att plocka väck dom detaljerna, dels för att dom inte syntes så väl när boggierna väl var på plats, men också för att optimera modellen. Man ska inte bara bygga noggrant, utan man ska bygga smart, en grundläggande plan över hur momentet ska genomföras underlättar byggandet i ett senare stadie. Ska försöka få över korgen till dig under morgondagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Gått på Marcus recept och gjort bromeriet relativt detaljerat. Tack vare fotomappningen lyckades jag hålla polygontaket på 3,5 kPolys.