![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
veldig finne ruter men jeg har et spørsmål jeg finner ikke rutene som du kjører på jeg har gått inn på http://www.trenomania.it/ men klarer ikke finne rutene hva hetter den ruta du kjører på
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Det är flera olika rutter jag kör på. För det första, heter delen på sidan för rutter scenari eller likande. Sedan heter rutterna, iaf de jag kör på, vilka streckor de täcker, alltså heter rutterna typ Firenze - Roma - Milano (Florens - Rom - Milano). Namnen på städerna är lite annorluna på italienska men det brukar gå att lista ut.
![]()
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]() Del 5 Neapel - Reggio di Calabria Ja, efter ca två timmar i Neapel bar det av med nattåget mot Reggio di Calabria på Italiens sydspets. Banan följer kusten nästan hela vägen och är mycket naturskön! Mellan Lamezia Terme och Rosarno går järnvägen upp till Vibo Pizzo som ligger på 700 meters höjd över havet. Det är över 10 km med 21 promilles stigning! Det var en svår stigning med ett så tungt tåg som jag körde, men om man åker uppför något, så åker man också nerför på andra sidan... ![]() Lok: E652. Kort om loket: E652-loken är baserade på den framgångsrika E632/E633 - serien från 60-talet. E632 är en passagerarversion och E633 är motsvarande godsversion. E652 var det första loket i Italien som fick fordonsdator. Loket kombinerar styrkan hos E633 med farten i E632. Loket är också grunden för det nyare E402. Loket är tungt, det väger 105 ton och lämpar sig därför utmärkt för tunga nattåg. Tågtyp: InterCity Notte. Någnummer ICN 697. Vagnantal: 19 st. Vagnar: 5 st BcR liggvagnar, 6 st WL61 sovvagnar, 1 st WR61 restaurangvagn, 5 st A41 andraklass sittvagnar och 2 st A61 förstaklass sittvagnar. Restid: 5 timmar och 15 minuter. Avgångstid: 18.42. Ankomsttid: 23.55. Sträckans STH: 200 km/h, lok och vagnar begränsade hastigheten till 160 km/h. Och så bilderna, det här var en lång strecka så det blir massor med bilder... ![]() Bild 1: Klart för avgång från Neapel, det är inte mycket plats kvar vid platforemn... Bild 2: Vi har tagit plats i hytten. Bild 3: Vi passerar en förortsstation. Vesuvius ruvar hotfullt i bakgrunden... Bild 4: En djup bergsskärning. Bild 5: Vi passerar Nya Pompei. Gammla Pompei blev som bekant begravt i aska vi ett vulkanutbrott för flera tusen år sedan. Bild 6: Vi har stannat i Salerno. Bild 7: Vi har stannat i Battipaglia. Bild 8: Vi åker över en viadukt över en dal. Vacker utsikt! Fler bilder innom kort i nästa inlägg. ![]()
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Bild 9: Vi har stannat i Vallo Lucania.
Bild 10: Vi åker längs med kusten. Bild 11: Vi åker över ytterligare en viadukt. En liten by med kyrka på bergstoppen. Bild 12: Vi har stannat i Sapri. Bild 13: Vi har stannat i Maratea, som är en lite underlig station eftersom delar av plattformen ligger i en tunnel, och sticker ut i båda ändarna. Bild 14: En till bild från Maratea. Maratea är en mycket gammal stad som har ett underbart läge nära havet! Bild 15: Vi har stannat i Scalea. Bild 16: Vi åker genom det vackra italienska landskapet. Fler bilder kommer inom kort i nästa inlägg. ![]()
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Bild 17: Vi har stannat i den något större orten Paola.
Bild 18: En till bild från Paola. Bild 19: Vi har stannat i Amantea. Bild 20: Vi åker över en bro. Bild 21: Vi åker in mot den större staden Lamezia Terme. Bild 22: Vi har stannat i Lamezia Terme. Det börjar bli mörkt! Bild 23: Vi är över stigningarna och har stannat i Vibo. Bild 24: Det bär utför i högsta fart! Vi åker in i en av många tunnlar på streckan. ![]() Fler bilder kommer strax i nästa inlägg. ![]()
![]() |
#7 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hmm, blir ju inte riktigt ett nattåg om det kör klockan 6 och kommer fram vid 11 ju
![]()
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Bild 25: Vi har stannat i Rosarno.
Bild 26: Vi har stannat i Gioia Tauro. Bild 27: Vi har stannat i Villa S. Giovanni. Bild 28: Här finns också den stor tågfärjeterminalen för tåg mot Sicilen. En bro ska byggas och planeras att vara klar 2016. Italienska statsbanornas egna tågfärja syns också. Mitt tåg ska vidare mot Palermo på Sicilen efter ett snabbesök i Reggio di Calabria, men dit följer jag inte med... Bild 29: Vi rullar förbi Reggio di Calabria:s stora bangård och depo. Bild 30: Vi rulla in på Reggio di Calabria Centrale. Bild 31: Vi har stannat, nu är det kolsvart och tåget syns knappt. Bild 32: Vy från fågelperspektiv över tåget och stationen. Härifrån får en annan förare ta över och köra vidare mot Palermo på Sicilien. Jag har kört mitt nu... Tack för att ni har följt tråden. Kommentarer uppskattas! ![]()