Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-06, 17:23   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Grundmodellen som ritningen visar (med skruvbroms dock) är från 1900-tal inspirerad av SJ's standard N som kom 1898. Innan dess var vagnarna (precis som denna vagnen) kortare. Sedan har de ju självklart byggts om, tryckluftsbroms istället för skruvbroms osv. Dock är jag lite förvånad över att vagnen har den äldre typen av gafflar, men ännu lustigare kanske, att den fortfarande har glidlager och inte rullager som normalspåriga vagnar hade som standard från 1910t. Men smalspåriga vagnar kanske inte fick det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 22:29   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Svårt att få till glidlagret till hjulet. Vet i sjutton om jag kommer att få det korrekt - kanske får nöja mig med att ha något som ser ut att kunna vara rätt.
Någon som sitter på en bra bild som kan hjälpa? Jag har bara bilder på rullager upptäckte jag....

bild2.jpg

Sen har jag blivit lite orolig över alla fästpunkter, inställningar mm som behövs för en vagn eller ett lok för att det skall funka i Trainz.... undrar om man får till allt till slut.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 22:29   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Lite mera jobb gjort på detaljer kring hjul mm.

bild3.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 22:55   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Lite mera jobb gjort på detaljer kring hjul mm.
Det snurrar på (nää, den var för dålig ).
Seriöst, kul att det går framåt i.a.f. .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 17:51   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Mycket snyggt!
Bara några tankar, om du söker hålla ned polygontalet så kan du nog dra ned ordentligt kring lager och framförallt på fjäderpaketet. Själv bygger jag den som en triangel, som du byggt nu går det åt en fruktansvärt massa polygoner och då märks den ändå knappt, särskilt inte på ett smalspårigt fordon. Sådana detaljer är mycket dataeffektivare att lösa genom snygg texturering istället.
Själva lagerboxen är däremot väl avväg mellan detaljrikedom och lågt polygontal.

Även hjulaxeln kan du nog dra ned segmenten på. (Har du delat in den i segment i längdled? Vad skall det vara bra för?)
Mittdelen på hjulet som sticker ut kommer heller knappast att synas, antingen så kan du dra ned på segmenten, eller så kan du ta bort den helt, de är ingen som kommer att sakna den.

Men om du lyssnar på mina tankar är upp till dig.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 22:30   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Mycket snyggt!
Bara några tankar, om du söker hålla ned polygontalet så kan du nog dra ned ordentligt kring lager och framförallt på fjäderpaketet. Själv bygger jag den som en triangel, som du byggt nu går det åt en fruktansvärt massa polygoner och då märks den ändå knappt, särskilt inte på ett smalspårigt fordon. Sådana detaljer är mycket dataeffektivare att lösa genom snygg texturering istället.
Själva lagerboxen är däremot väl avväg mellan detaljrikedom och lågt polygontal.

Även hjulaxeln kan du nog dra ned segmenten på. (Har du delat in den i segment i längdled? Vad skall det vara bra för?)
Mittdelen på hjulet som sticker ut kommer heller knappast att synas, antingen så kan du dra ned på segmenten, eller så kan du ta bort den helt, de är ingen som kommer att sakna den.

Men om du lyssnar på mina tankar är upp till dig.
Ja, jag funderade på fjädern.... den är kanske lite maxad. Skall se om den blir omgjord.

När det gäller hjulaxeln så har jag en bra ursäkt.... när jag gjorde "lathe" på hjulet så ville jag ha det ganska runt så det blev väl 24 faces tror jag.
När jag sen skulle göra en boolean union med en hjulaxel så tänkte jag "det kanske stämmer bättre om det är lika många faces på axeln som i hjulet" så jag satt det till 24 också.
Orsaken att jag gjort den olika tjock är att jag av misstag tog fel tjocklek från början, därav lite tjockare inne vid hjulet.... att den råkade bli uppdelad i sidled har jag missat. Får nog titta lite på den där mer...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 22:54   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Nu var jag dum, jag var uppe och fotade lite i Jädraås idag och missade at ta bilder på de modernaste hjullagren. Jag är ganska säker på att jag såg en vagn motsvarande din stånde där.

Det ser bra ut!

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009