Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-26, 18:29   #32
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
De använder BumpSpecEnvMask.fx
Diffus map + Alpha = prebaked/illuminated texture + 25% alpha
Normal map = grå dummytextur
Environmental map = mörk gråmörkisch textur
Vad menar du med 25% alpha? Det är alltså inget opacity-värde på texturen som ska in här utan en gråskaletextur som ska representera en specularmap av diffusetexturen som placeras i alphakanalen i din diffusetextur. Jag kanske missförstår hur du menar dock annars kanske det är detta som spökar.

Environmental map är inget du behöver bry dig om alls utan kan vara en kopia av tex normaltexturen eftersom denna ändå byts ut per automatik av spelmotorn till någon global env-map. Har dock ingen betydelse för hur det ska se ut men tänkte nämna detta iaf så är det en textur mindre att bry sig om sedan
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009