![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
EDIT: Gjorde ett test med maxinställningen som jag har lyckats få ut via DEM-kartan och det är 9x9 mil i fyrkant. Så jag kommer bara upp till Skutskär från Uppsala. Man skulle ju kunna göra biten i två delar och sedan Merga ihop dom. Men problemet är att hitta koordinaterna till karta 2, så att dom passar ihop. Om det är intressant för någon annan, att göra en stor DEM-karta utan skarvar på en sträcka utav 9x9 mil. Så är det dessa inställningar som jag har haft i RadioMobil för att få den storleken. 9000x9000 och sedan 90x90.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-07-08 klockan 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ösmo är Nynäsbanans femte station (en har jag hoppat över), och ligger 12,2 kilometer från Nynäshamn. Att placera in stationer i en DEM-bana är svårt eftersom det inte finns klara målpunkter för mätresultaten. Här har stationen hamnat 175 meter fel, vilket justerats på kilometerstolparna.
Stationen ligger 35 m ö h och jag hamnade på 41. Godtagbart eftersom nivåmätningarna troligtvis mäter trädens höjd. Kenneth Landgren har skrivit ett antal järnvägsböcker men också jobbet på Ösmo stationen. ”Känner igen mig”, skriver han i ett email. Dock har en väg lagts in något fel, men det skyller jag på Lantmäteriet. Nertill i bild 1 syns Ösmos gamla mejeri. På samma sida om spåren men upptill banvaktsstugan med förråd. I den här tråden passar jag nu på att berätta om de mystiska sakerna som banan är nedlusad med - men dom är synnerliga viktiga. Genom dessa styrs säkerhetssystemet och har utvecklats för Trainz av Korvtiger och Svenolov. Passar på ett bifoga Korvtigers utmärkta manual hur säkerhetssystemen fingerar. Det äldre signalsystemet, exempelvis Nynäsbanans, fungerade in i 1970-talet då ljussignaler övertog säkerheten. Till följd av datorkrasch har bilderna tagits i Surveyor-läget – har inte kunnat installera lok. Bild 2: Är stinsen hjärnan så är vevställverket hjärtat för säkerheten. Från vevställverket kunde systemet alla funktioner styras såsom växlar, semaforer m m med hjälp av stållinor. Dessa drogs i en kanal med öppningsbara luckor (bra för service) på områden där folk rörde sig och under spår. Bild 3: Här syns åter en kabelkanal och linor som drogs ovan jord. Bild 4: Linorna måste vara spände både sommar och vinter. Det ser spännverket till med. Här syns också en Signalmarker, del i Korvtigers säkerhetssystem. Signalmarkern berättar för norra semaforen att ”jag” är spår 1. Bild 5: Överallt där det finns ett uppställningsspår av något slag bör det finnas en spårspärr, som förhindrar att en vagn oavsiktligt rullar ut mot ett angränsande spår. Spärren kan i flera fall styras från ställverket. Bild 6: Semaforen ger klartecken för spår 1 eller 2 eller stopp. Styrs med linor kopplade via infartsväxeln. Nisse |
![]() |
![]() |