|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Det är bra Nisse,
det finns fler saker som talar mot färdiga dubbelspår (AI-trafik m.m.). Jag skall fila till ett enkelspårigt betongspår idag som jag laddar upp när det blir klart. EDIT: Gjutit betongklumpar till slipers, kan detta duga i Älvsjö ? Preview
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
Senast redigerad av lan den 2015-10-31 klockan 11:22. Anledning: preview |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... var norsk ingenjör och patenterade 1957 sitt Panderol clips, en rälsbefästning som är helt allenarådande idag. Mitt betongspår har nu även det Panderol clips:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
En armé av utomjordingar på marsch? Eller kan det vara mini-skyskrapor?
Nej! Här handlar det om Catenary height tool av Chakz0r, ett fiffigt redskap med vilket rätt höjd och rätt placering kan ställas in för kontaktledning. Bilden visar samtliga kontaktpunkter för Älvsjö södra bangård - d v s hur kontaktledningarna tar sig fram. Att i det här läget byta räls som Lan föreslagit gör jag helt enkelt inte. Bilden motiverar. Rälsbytet kommer att ske från Älvsjös utfart mot Kongl Hufudstaden. Nisse |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Bara du inte använder dubbelspår för då blir det omöjligt att byta till nytt spår med replace assets. Om du enbart använder enkelspår blir bytet enkelt !!!!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
Hej Nisse!
Som Lan påpekade (fritt tolkat), avsky konstruktioner med dubbelspår (eller flera parallella spår)! Har själv gått i fällan att använda dubbelspår. DÅ går det inte att använda verktyget "Replace", vilket snabbt och enkelt byter ut ursprungliga spår med nya, utan att redan installerade "signal-markers" eller andra track-objects, exempelvis Catenary tool, försvinner. Ett tips som jag haft stor nytta av.
__________________
Trucken |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen"
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.
Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-. Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse |
|
|
|