![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
I have a dream that one day an ATC panel should be exist inside the cabin.
Nåja.. Vore kul att det finns en 3d-panel som man kan lägga till via en punkt som gör att det går att stoppa in ATC i loken på riktigt ![]() Alla funktioner kanske inte behövs vara fungerande, men det vore roligt med exempelvis förvarningsfunktionen för förvarning av hastigheter samt att hastighetsöverträdelse fungerar ![]() Tror detta skulle vara ypperligt att implementera tillsammans med ett nytt signalsystem istället för att anpassa den efter ett befintligt
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]() Citat:
Istället är tanken att lägga en ATC-panel ovanför "schemaremsan" där jag tror den syns bäst och är minst i vägen, kommer säkert gå att flytta den om man vill. Tanken är att alla funktioner ska fungera, dock inte direkt förstås eftersom ATC:n i sin utformning är ganska lätt att förklara men svår att projektera...! Jag kommer att berätta mer snart om hela ATC-systemet! Det har varit planen hela tiden att ha ett helhetskoncept med alla de delar som jag nämner i första tråden, sedan så kommer man på mer och mer och mer... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Nu har jag varit tyst (oroväckande) länge i denna tråden, det kanske föranleder någon att tro att mitt Signalsystem ligger i träda? Inte ens nära!!
Ibland när man håller på och inför nya saker så kan man spela spratt med sig själv och få ägna sig åt lite opåkallad felsökning. Efter det så blev jag lite trött på programmeringen och har spenderat ett par veckor åt att bygga på "Demobanan" och har ju också varit involverad i STL:s tavelsystem. Men innan det, så har jag hållit på med två huvudsaker, baliser och mitt eget tavelsystem, men även en del annat smått och gått... Eftersom diskussionen om STL:s tavelpaket är i full gång så tänkte jag berätta om mitt system som i stort är klart. Jag nämnde i min föregående tråd lite om mitt Tavelsystem, så det kanske blir lite upprepningar, men nu har jag bilder!! Skälen till varför mitt system skapas, nämns i en post strax ovanför denna. Alla objekt som jag gör eller som jag scriptar kommer att vara namngivna med ett "HB" först, tydligt och lätt att hitta. Tavlorna kommer att heta "HB T typavtavla". Mitt tavelsystem innehåller, just nu, tre taveltyper (kanske blir fler, håller på och funderar på vad som är bäst):
Vi börjar väl med huvudbilden och ett gäng förklaringar: Tavelsystemet OT.jpg I STL:s tavelpaket så skulle tavel-kombinationen bestå av fyra separata tavlor, i mitt system är det en tavla! I propertyrutan syns de olika inställningarna för tavlan. Inom den blåa rektangeln är olika justeringsalternativ, de kanske är självförklarande men nämner ett par. Den övre i mitten, "Avstånd från spårmitt" har bara två alternativ (syns längre ner), eventuellt ska det även gå att placera tavlan mellan dessa värden. "Höjd över RöK" är tavlans höjd och dessa mått är de som är grundinställningen i BVF/TDOK och ska normalt inte behöva ändras, vilket är en skillnad mot STL:s paket. "Längs spåret" är till för att finjustera positioneringen, tex vid placering mot Ktl-stolpe. "Tavelavstånd" är glipan som är mellan varje tavla (ska tas bort på de som inte har tilläggsatavlor), grundinställning 5cm (syns nedan) justerbart från 1cm till 20cm. Alla positioneringar räknas ut automatiskt, och det är sällan som några justeringar kommer att behöva göras. I tråden "Tavlor, tavlor och tavlor" finns några fler bilder, bl.a på tavlor placerade på snedsträva, automatiskt uträknat. Behöver dock ordna fästen för KTL montage. Den gula rektangeln är information om tavlans ATC-beroende och är (just nu) endast informativt! Den röda rektangeln talar om vilken typ av Orienteringstavla det är och det går att ändra vilken typ av tavla som ska användas. Verkligt avstånd används till den länkade Balisgruppen, om sådan finns. Den gröna rektangeln visar de val som är gjorda på varje position för denna tavla. Hos Orienteringstavlan bestämmer den första positionen tavlans funktion, vad den orienterar för, och de andra positionerna är tilläggstavlor för den funktionen. Hastigheten kan i vissa fall bestämma vilka tavlor som kan väljas efteråt. Här syns de val som går att göra för position 1. Tavelsystemet OT val.jpg Det är bara tavelkombinationer som är giltiga som finns att välja, vilket också är ett stort skäl till att jag gjorde mitt system. Även inom de giltiga kombinationerna är antalet kombinationer minimerade, dels för enkelhetens skull och också för att stävja den "konstnärliga friheten"! Exempel: På bilden överst går det inte att skifta position mellan "Avståndstavlan" och "ATC Överskridande", däremot så kan man ha "ATC Överskridande" på position 2 men inte någon mer tavla än piltavla vid avvikande placering. Alla tavelstorlekar och taveltyper bestäms automatiskt beroende på valen som görs. Även Förvarningstavlan är en Orienteringstavla! Tavelsystemet FvT.jpg Den har dock inga val för tilläggstavlor och finns bara på banor med ATC under givna premisser. Denna kändis har en egen Taveltyp hos mig!! Tavelsystemet FFSi.jpg Inga val för tilläggstavlor och finns bara på banor med ATC och all information sker via länkade baliser. Ett par bilder på Hastighetstavlan. Tavelsystemet HT val.jpg Valen som finns att göra är beroende på den inställda hastigheten och då också vilken typ av tavla som visas.. Tavelsystemet HT.jpg Här syns också tavla i brygga! Kan nämna att även signalernas placering i höjdled är justerad så att de stämmer överens med föreskrifterna. Detta tavelsystem ska fungera oberoende av mitt Signalsystem och ska kunna samarbeta med STL:s tavelsystem, eftersom det bara är Hastighetstavlan (Speedbord) som Trainz bryr sig om, men det kommer att krävas (om jag kan göra som jag vill) i mitt Signalsystem, eftersom allting kommer att hänga ihop. Tavelsystemet är i stort färdigt, ska kolla en del saker och några fler val ska till. Tror det va allt om tavelsystemet... Vad har jag mer hållit på med? Jag har programmerat balis-delen av ATC-systemet, men det tänker jag berätta mera om i ett separat inlägg! Sedan har jag en lista som jag betar av, tre punkter bockas av, två tillkommer... Så det går sakta framåt kan man säga. Jag håller på med ett verktyg för att underlätta placeringen av Trackside objekt. Jag har utvecklat mitt växelscript till de elektriska (centralstyrda) växlarna. Jag använder LAn:s växlar från STL:s hemsida. Detta är ett kollage på lite exempel: Vx propertyrutan.jpg I den övre gruppen skrivs hastigheten in i varje läge, grundinställningen syns i den övre bilden. Detta är dock icke giltigt, som synes i texten. Antalet växeldriv och avståndet mellan dessa räknas ut automatiskt, tyvärr så finns det inget sätt att veta hur motordrivet(växeln) placeras ut och driven kan då hamna i fel riktning. Genom att klicka i rutan så ändras positionen hos driven. Det finns också ett val att ändra slipersavståndet, det bero på att det verkar inte vara något spår (som jag har kollat) som har ett korrekt slipersavstånd och då går det att ändra för estetikens skull. Antalet motordriv bestäms automatiskt, och går bara att ändra vid lägre hastigheter. Men jag vill ha ett växeldriv även fast det är en 70-växel? Inte möjligt, fast ändå är det det! Kolla på den mellersta bilden i kollaget, låt säga att vänsterläget slutar i en stoppbock (skyddsväxel), då kan man välja 40km/h och ändra till ett driv. Växelns andra ände (A Vx101b i detta fall) ser då ut som på bilden för korrekt säkerhet, helt enligt regelboken, förutom att det saknas TKK!! Vx driv.jpg Observera att hastighetsvalen som görs endast påverkar och krävs för mitt system, i övrigt är det ett sätt att slippa lägga ut flera objekt i onödan. Dessa objekt som jag håller på med nu, kommer att släppas någon gång efter att SP2 har kommit, och objekt, koder och dylikt är kollat. Om det kommer att bli SP2 krav på hela Signalsystemet det vet jag inte i skrivande stund, men om jag gör egna objekt senare så blir det garanterat så och om SP2 är den snabbaste och stabilaste versionen så finns det egentligen ingen anledning att lägga sig lägre...! Just nu håller jag på att testa STL:s vägskydd ihop med mitt system vilket innebär att "oegentligheter" har upptäckts, återkommer med det efter mera byggande och testande. Hela Signalsystemet kommer att ackompanjeras av en Manual som kommer att beskriva allt på en Guide nivå och i de flesta fall även en detaljerad nivå, som en referens del. Jag förutsätter att alla som tar del av mitt Signalsystem kommer att läsa alla drygt 500 sidor... ![]() Tror det var allt för nu... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Mycket imponerande!
Tycker bra om dina idéer om att hjälpa byggarna på traven genom att endast tillåta inställningar som är korrekta och att skiva ut information i propertyrutan. En av de största anledningarna till folk att vilja gå över till detta system från STLs moderna system är ju felen som uppstår när man satt ut för många signaler på en bana och meddelandesystemet brakar ihop. Har du stresstestat detta system för att se om det klarar större banor än STLs? Borde inte vara något problem tycker jag, om du gjort det på ett effektivt sätt från början. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Oerhört imponerande!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Tackar, tackar korvtiger och Jockes!
Alltid trevligt och uppmuntrande med positiva kommentarer, vilket gör det enklare att fortsätta med projektet. Konstruktiv kritik, frågor och önskemål är också välkommet förstås. Stw:s tavelsystem känner jag inte till, men verkar nog som de liknar varandra. Jag har ju några filosofier i mitt projekt, vilket säkert framgår av tidigare inlägg, men en filosofi är att ju färre objekt som användarna behöver lägga ut ju färre objekt blir det att ställa in och färre objekt för Trainz att hantera. Detta borde ge ett effektivare byggande och också kanske ett snabbare Trainz. En annan filosofi, som korvtiger är inne på, är att hela systemet ska vara lätt att använda, det innebär inte att det inte kan vara komplicerat att skapa verklighetstrogna banor, utan att jag tillhandahåller hjälp direkt i propertyrutan på vad som kan/får göras och försöker påpeka vad som orsakar eventuella problem direkt vid byggandet, en del syns i de tidigare inläggen. I många fall är det dock upp till byggarna att bygga på ett korrekt vis eftersom det inte går (eller är väldigt svårt) att kontrollera förhållanden mellan objekten. Grundtanken är att även med väldigt lite kunskap om järnväg eller vissa specifika tekniska detaljer så ska man kunna bygga en fungerande svensk järnväg, bara man följer de regler, föreskrifter och konventioner som kommer att redovisas i den medföljande Manualen. Manualen är tänkt att innehålla minst tre viktiga delar (säkert fler).
Stresstestat har jag egentligen inte gjort, men jag kodar med en lite annan filosofi än svenolov. Jag skickar väldigt få meddelanden och använder mera direkta anrop mellan objekt. Om min kod är effektiv eller om banan bara är för liten än, det är jättesvårt att veta. Dock så är jag inte så snäll mot datorn, just nu har jag 15 program inklusive Tane och det rullar på bra tycker jag, visserligen är inte Tane inställt på högsta men nästan! Jag har dock jämfört den banan som jag skickade till dig korvtiger, när vi håll på med "message buggen" mot demobanan. Originalbanan har: signaler 447st och växlar 141 Demobanan har: signaler 245st och växlar 70 Jag är ju inte riktigt där än, men kommer komma dit med lätthet och ska bli väldigt intressant om det blir några problem då!! Arbetet fortsätter... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Eftersom SP2 har varit i flaggorna så har det inte blivit något direkt nytt programmerat sedan sist, utan lite små fixar, testande och byggande När nu SP2 har landat så blir det en hel del testande av det som hittills är gjort för att se om det är något som behöver skrivas om, och också för egen del att se om jag har möjligheten att skapa och lägga ut 3D-objekt (om de blir bra/snygga är ju en annan sill).
Inatt så tänkte jag bara visa lite av de förändringar som jag har gjort så inte blir så tungt som omväxling! Först en bild på samtliga val som går att göra vid hastighetstavlan: T HT Tavelval.jpg Bilden i en tidigare post visade valen som fanns vid hastighet 110km/h här kan de ses vid 40km/h och då finns samtliga val som kan göras. Den valda hastigheten har den övergripande makten över vilka val som går att göra. Ett val som inte syns på bilden är piltavlan, den går endast att välja vid högerplacering med pilen åt vänster. Dessa två bilder visar förändringarna som är gjorda gällande tavlans justering i sidled från spårmitt: T Justering brygga.jpg Detta är justeringen om tavlan är placerad i brygga. Tavlan placeras med centrum 2.25m från spårmitt (hälften av 4.5m som är standardavstånd mellan parallella spår) och går att justera i 1cm steg från 2.5m till 2.0m, dvs inom det fria rummet för Normalprofil K. Skulle knappast tro att den behöver flyttas på... T Justering stolpe.jpg Detta är justeringen vid övriga placeringsalternativ. Tavlan placeras ursprungligen vid centrum 2.75m från spårmitt och kan flyttas till 3.35m med H/V knapparna till vänster. Det går också att justera tavlan med 1cm eller 10cm steg inom dessa avstånd. Jag nämnde också tidigare att tavlor och signaler (och en del övriga objekt) placeras direkt på ett korrekt avstånd både i sidled och höjdled. Detta är en bild som visar skillnaden mellan de signaler som följer med STL:s paket och samma signaler med mitt script inblandat! Signaler.jpg Till vänster STL:s paket, till höger mitt script med Centrum från RöK på 3.0m. Eftersom mitt system behandlar signaler på samma vis som verkligheten gör så innebär det att Trainz interna sätt att påverka/ställa signaler till kör bara används när de får tillåtelse att göra så. Detta betyder att signaler på stationer alltid är normalt i stopp. För att de ska gå till kör krävs det en order (detta gäller även en del andra funktioner i systemet), det räcker inte bara med att ett tåg rör sig mot signalen. För att detta ska fungera så krävs det TKL-funktionalitet och detta har blivit den viktigaste kringliggande funktionen för signalsystemets existens. Eftersom allt hänger ihop så fungerar inte det ena utan det andra! I Trainz så finns det något som kallas för Interlocking Tower, vilket i mitt tycke är ett omständligt, tidskrävande och omodernt sätt att lägga tågvägar. Mitt system bygger på verkligheten och jag som programmerare gör jobbet åt er! Jag tänkte redovisa en praktiskt skillnad i hur det kan se ut från EN signal till SAMTLIGA signaler som den signalen kan peka mot. Så här ser den bilden ut: Tågvägar.jpg Vad kan man då utläsa av denna bild. Jo, många tågvägar blir det! Dessutom om det vore en medgivande dvärgsignal också så skulle det bli kanske dubbelt så många rörelsevägar. Man kan se att signal C 51 pekar mot fem stycken signaler (31,33,61,81,83). Men någon kanske undrar hur kan det bli så många tågvägar, räcker det inte med fem stycken! Det finns två skäl till varför det är så många, dels så kan ni se att det finns en asterisk vid en del nummer. Detta betyder att den tågvägen har en lägre hastighet än den utan asterisk med samma slutpunkt. 51-61 och 51-61* är två olika tågvägar med samma slutpunkt, detta beror på att systemet har hittat flera vägar genom växlar med olika hastigheter. Det andra skälet är att man kan lägga en tågväg med ALLA deras tågvägar och ALA deras tågvägar osv, direkt från signalen istället för att behöva vänta till att nästa signal syns från lokförarplats. Detta är något som jag har skapat strax innan SP2. Tänk om man skulle skapa alla dessa tågvägar och ställa upp villkor för fientliga tågvägar, signaler, växlar mm som i Interlocking tower, nu gör jag jobbet åt er istället! Även tågvägsutlösning, hinderfrihetskontroller (även fast det finns dumheter i trainz med det), skyddsträckor, samtidigheter mm sköts helt automatiskt av systemet, allt ni behöver göra är att bygga korrekt... Detta som syns här är BARA tänkt att användas när man nöjeskör eller testar sin anläggning men villkoren för om en rörelseväg går in eller ej är samma, varesig man kör för nöjes skull eller i arbetet! När man skapar sessioner så kommer Stationsautomater och TKL-funktionerna att hantera hela rörelsevägs-läggningen baserat på scheman eller andra villkor. Det blev visst långt inatt också, och ändå fick jag inte med allt... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |