![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Bygget norrut går lika fort som det inte gick i verkligheten. Det tog 4 år att bygga sträckan Undveket-Kråkvattnet, så jag har jag gott om tid på mig!
![]() Jag har utgått från verkliga kartor från mitten av 1800-talet för att kunna ge banan en hyfsat verklig dragning och för att kunna placera ut större berg och vatten på rätt ställen, även om distanserna mellan de olika platserna antagligen inte stämmer överens helt mot verkligheten. ![]() Vi börjar vår resa i Forsvik där nu det kända bruket kommit på plats, precis så som det ser ut i verkligheten. I bakgrunden ser vi närmast WNJ-linjen norrut som drar iväg åt höger i bilden, vilken vi ska följa, men även den smalspåriga linjen som utgår från Forsvik Norra som drar iväg upp i skogen. ![]() En bild från linjen mellan Forsvik och Undveket. Sb 1306 drar ett blandat tåg norrut. ![]() Tåget bromsar in i Undveket. Uppe i skogen till vänster i bild skymtar häcken till sanatoriet, den största källan till resande till och från denna station. ![]() Resan fortsätter, här passerar vi gården Svanhult intill sjön Undens strand, som faktiskt finns att finna på en verklig karta. Däremot har nog aldrig gården sett ut såhär, men lite artistisk frihet måste man ju få ha! ![]() Obevakat i Ockhult heter ett kapitel i WNJ-boken, så är det ärven på min bana. Platsen är alltså Ockhult eller Gnölet som den senare kom att döpas om till, någon kilometer ifrån Kråkvattnet. Här slutar vår resa idag. --- Än återstår en hel del landskapsbyggande, detaljerande av banvallar, utsättande av tavlor. Just nu är det någon kilometer norr om Undveket där man tar en omväg förbi månens yta som ska fixas.. ![]() Det är förresten ingen som har något bra tips om snygga marktexturer på riktigt svenskt urberg? Hittar inga bra built-in texturer för detta.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Snyggt byggt!! ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Photobucket som är den site jag använt för att ladda upp bilder på har beslutat att alla gratisanvändare inte får visa sina bilder på andra sidor än Photobucket själv, vilket gör att alla mina bilder på det här forumet inte går att visa längre. Men man kan få tillbaka det, om man betalar motsvarande 3500 kr om året... Siten har blivit sämre och sämre med åren, men detta var definitivt spiken i kistan för deras framtid om ni frågar mig.
Tyvärr så stödjer inte detta forumet att man redigerar posts äldre än ett par minuter, annars hade jag kunnat flytta över alla bilder till en annan sida och redigera länkarna här på forumet. Nåväl, ny bildhostingsida införskaffad, över till lite trevligare nyheter! -------------- Bygget på WNJ går vidare mot nästa etapps slutmål. Banan ligger färdig upp till Kråkvattnet med två ofärdiga stumpar, en mot Brakåsen och en mot Norrum. Det som återstår innan version 3 släpps är lite skyltar (Behöver få ordning på STL Järnvägstavlor, jag och Lan kommunicerar med N3V om det, felet verkar dock ligga på våran sida) och lite småpyssel med byggnader och miljöer. ![]() Välkänd vy av Kråkvattnet. Det pratas både på WNJs hemsida och i boken om WNJ att det finns en ångbåtsbrygga i Kråkvattnet. Någon bild jag sett någonstans med just denna vyn har sagt att bilden måste vara tagen från bryggan, men ingen bild där själva bryggan är med har jag sett till. Därav har jag tagit mig lite artistisk frihet och lagt till en ångbåtsbrygga som är snabbt åtkomlig från stationens plattform. ![]() Rälsbussmöte i Kråkvattnet ca. 1956 (jfr. bild på WNJs hemsida om Kråkvattnet). Till höger i bild skymtar sågen och linjen söderut. ![]() Och så en aktuell karta över min version av WNJ. Som synes har banan mer än fördubblats i längd. Linjen norr om Forsvik är löst baserat på verkligheten, där jag tolkat Undveket som stationen till orten Undenäs som finns i verkligheten. Även om många av namnen är fiktiva så kan man hitta en del om man bara letar. På en gammal karta från 1840 så har jag identifierat två ställen i Tiveden som heter Kråkvattnet. Den ena ligger nästan uppe vid Röfors, vilket är alldeles för långt norrut. Den andra ligger 21 km fågelvägen från Forsvik, vilket är mycket rimligare. Problemet är att, som jag tidigare nämnt, kilometertavla nummer 19 står i Kråkvattnets järnvägspark, vilket den omöjligtvis kan göra även om längdmätningen skulle utgå från Forsvik. På min bana har jag dessutom utgått från Kvarstad, så jag har 19 km mellan Kvarstad och Kråkvattnet, men detta är alltså kortare än vad det inte hade varit i verkligheten, då jag baserar mina avstånd på de angivna av WNJ. Det skulle visserligen inte förvåna mig om en så pass viktig järnväg som WNJ ansåg sig så viktiga att deras kilometrar var ett par hundra meter längre än vad som anses normalt idag. ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den linjesträckning Korvtiger visar på sista bilden stämmer nog bra överens med den fantasiverklighet som finns. Då skulle väl Ränndalen ligga där det står "Mot Norrum". Det blev ju ändstation för WNJ även om planer fanns att dra linjen vidare !? Det skulle ju öppna för intressant växling, lastning och lossning i Ränndalen.
I artikeln från AoH: http://www.wnj.se/historik/pionjartid/aoh_8_79.pdf finns en linjesträckning där stn Undveket ligger vid Undens strand, men eftersom Korvtiger avbildar en fantasiverklighet så gör han de justeringar han anser befogade.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-07-14 klockan 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Snyggt! längtar till den nya släpps. lycka till!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... S/S Tiveden som befor sjön Kråkvattnet kanske kunde ha liknat denna, som byggts av Forsviks varv:
https://www.flickr.com/photos/ingela-se/8012107459/ Fritt fram för hugade byggare !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Men en fråga - varför bryr du dig ens om att använda en extern bildlagring för detta forum? Det är ju lite ovanligt lyxigt här har jag för mig att vi faktiskt kan lägga till bilderna direkt i detta forum? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tack för den artikeln Lan, den hade jag alldeles glömt bort! Då stämmer ju min linjedragning ganska väl ändå, bara att stationerna är lite annorlunda placerade. Kvarstad verkar ju ha tillkommit långt senare än denna artikeln, antagligen därav att det är 19 km mellan Forsvik och Kråkvattnet. Men jag kör vidare på min variant, är lite sent att ändra något nu! Kvarstad är ju dessutom en geografisk omöjlighet, då den skulle ligga i princip på samma plats som Karlsborg förutsatt att man fyllt igen den lilla viken mellan Forsvik och Karlsborg och dragit järnväg där!
Båtar finns väl alltid att få tag i, men något som jag saknar är en modell av Forsviks gamla vägbro som står kvar som ett monument än idag, samt en öppningsbar järnvägsbro av något passande slag. Båda dessa behövs för där WNJ linjen går över Göta Kanal i just Forsvik. Spyfrog: Jag använder extern bildlagring för att kunna lägga in mina bilder var jag vill i inläggen, istället för sist som bifogade bilder. På det sättet kan jag kommentera varje bild för sig och varva bild och text. Har för mig att det inte gick att göra tidigare i alla fall. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]() Citat:
Om man inte aktivt lägger in bilderna så läggs de sist i inlägget, går lätt att kolla med "Förhandsgranska inlägg". mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Broar finns - tvenne stycken-
Bascule Lift Bridge (rekommenderas) av Vulcan. DLS Trainz Classic, kuid2:60238:27201:3 Seaford Swing Bridge av Bendosey, kuid:210518:7717:1 Sök på namnet i DLS, lättast. LAn har gjort väl fungerande brosignal. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |