![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack Totte!
___________________ Jag har testkört rutten en del och hittat en del fel som jag måste åtgärda och undvika att bygga in i rutten i fortsättningen. Det största felet som jag nu sitter och velar över om jag ska åtgärda eller låta vara är att jag lyckats bygga alla kurvor utan övergångskurvor... Det är ju inte hela världen men det påverkar helt klart "känslan" när man kör då det i vissa skarpa kurvor kränger rejält när man går från rakspår till kurva och ser väldigt orealistiskt ut.. Rälsförhöjningen funkar dock bra med ramp men radien är katastrof.. Jag tror den snävaste radien direkt efter rakspår (Där det egentligen ska vara en övergångskurva) är ca 250m idag.. Som visserligen förekommer i verkligheten men sällan i huvudspår och framförallt inte direkt efter rakspår.. Det finns alltså tre alternativ som jag ser det.. 1. Strunta i det och bygga vidare fast med övergångskurvor i fortsättningen. 2. Bygga om allt spår som jag lagt. (Det är flera månaders jobb med KTL och allt). 3. Strunta i övergångskurvor helt, även i fortsättningen för att det ska vara samma "upplevelse" längs hela rutten.. (Det är kanske bara ett fåtal som tänker på detaljer som denna?) Vad tycker ni? På bilden nedan är det två kurvor med ca 700 m radie, den översta med övergångskurvor och den nedre utan.. Det är kanske svårt att se på bilden men det är 900m radie i övergångskurvorna i den övre medan det är 450m i den undre..
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2021-04-26 klockan 09:06. |
![]() |
![]() |