Citat:
Ursprungligen postat av andelind
Jag håller med om kameran kontra fotografen. Men det gäller även åt andra hållet, en bra fotograf med dålig kamera är nästan lika illa och bilderna kräver mer efterbehandling medan en dålig fotograf (typ mig) med en dålig kamera blir rena katastrofen. I övrigt vill jag instämma med alla andra, vilken fin bild.
|
Om vi lämnar varandras mattebetyg kan jag säga att jag instämmer med andelind. Sedan kan det ju vara att många vill utvecklas som fotografer, vilket kan vara väldigt svårt om man har en gammal digitalkamera från 2000...
Nu har det ju också varit så att DSLR-kamerorna har gått ned i pris vilket gjort de tillgängliga för oss "fattiga studenter".

När de som har inhandlat en sådan (vilket har varit en del härifrån) och visat sina bilder blir man automatiskt köpsugen, man blir lockad till att ta en liknanade bild och om man har en bra kamera har man en bra startpunkt. Därmed är inte nödvändigt med just en systemkamera. Förutom att man inte kan byta objektiv (converters finns till många modeller dock) är s.k. "långzoomare" väldigt lika riktiga systemkameror och har många funktioner som systemaren har. Så för er som läser detta och inte har fotograferat så länge; köp en "långzoomare"! Jag har en och jag är nöjd, men nu känner jag att jag behöver byta upp mig ett steg. Systemkameror brukar också vara de som håller längst, sedan borde det väl vara "långzoomarna" efter dem.