Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Visa resultat för omröstning: Rösta
Ja 26 40.00%
Nej 21 32.31%
Nej, fast 15-årsgräns är ok 18 27.69%
Antal röster: 65. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-26, 22:53   #31
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.
Jag är mot en åldersgräns, men det argumentet köper jag inte alls. Då kan vi ju dra det till att legalisera heroin, med motiveringen att missbrukaren får skylla sig själv. Kan han inte hantera det så skulle han aldrig använt det.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 22:56   #32
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Egentligen är inte Red Bull, Monster, Powerade och alla de andra märkenas syfte att göra drycken speciellt smakfull. Energidrycken framtog ju för att vara ett prestationshöjande medel och riktades mot personer som behövde en liten boost, främst idrottsutövande personer men även studenter inför tentamen och viktiga muntliga framföranden.
Nästan rätt. De togs fram för att ersätta det som kroppen förlorar under hård träning. Att de sk enerigidryckerna inte fungerar och att användningsområdet genom massiv reklam blivit ett annat kan man bara lasta konsumenterna för.

Citat:
Min åsikt är att det tydligt skall finnas en varningstext om riskerna med drycken, precis som på snus och tobak. Den nuvarande diskreta varningstexten håller verkligen inte, då den knappt syns. Ungdomar dricker oftast det i grupptryck, utan att egentligen notera texterna.
Det behövs ju egentligen inte. Låt bli att köpa smörjan istället.

Citat:
Alltså, ingen åldergräns generellt sett. Bara ett extra varningens finger genom ökad propaganda för riskerna på burken/flaskan. Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.
Det är per definition ett missbruk att förtära sk energidrycker eftersom de inte ger någon energi. Det går lika bra att dricka vatten och om man tränat hårt - en salttablett.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 23:06   #33
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Det behövs ju egentligen inte. Låt bli att köpa smörjan istället.
Nu är det ju just för att man ska låta bli att köpa smörjan som Schulz menar att varningstexter borde införas.

Citat:
Nästan rätt. De togs fram för att ersätta det som
Det är per definition ett missbruk att förtära sk energidrycker eftersom de inte ger någon energi. Det går lika bra att dricka vatten och om man tränat hårt - en salttablett.
Det där är fel. De innehåller socker och drogen koffein. Sockret ger dig en snabb kick som snart ebbar ut, medan koffeinet lurar kroppen att den är piggare än vad den borde vara. Alltså blir du för en kort stund mer skärpt.
Det passar bra om man exempelvis sitter och kör och börjar känna sig trött. Då kan en energidryck vara en bra tillfällig lösning tills du kommit hem. Därmed inte sagt att det är nyttigt, tvärtom!

Att använda Red Bull eller dyl efter fysisk ansträngning låter ju inte riktigt helt lyckat. Vad är vitsen med det?

Senast redigerad av simonbertilsson den 2009-03-26 klockan 23:28.
Gammal 2009-03-27, 00:04   #34
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Nu är det ju just för att man ska låta bli att köpa smörjan som Schulz menar att varningstexter borde införas.
Det behövs ingen varningstext. Det behövs bara sunt förnuft. Barn under 25 år behöver inga tillsatser alls förrän de växt färdigt. Sk energidryck behöver de över huvud taget inte alls.

Citat:
Det där är fel. De innehåller socker och drogen koffein. Sockret ger dig en snabb kick som snart ebbar ut, medan koffeinet lurar kroppen att den är piggare än vad den borde vara. Alltså blir du för en kort stund mer skärpt. Det passar bra om man exempelvis sitter och kör och börjar känna sig trött. Då kan en energidryck vara en bra tillfällig lösning tills du kommit hem. Därmed inte sagt att det är nyttigt, tvärtom!
Det där är helt fel. Du blir inte piggare. Tillverkarna vill få dig att tro det och du har tydligen köpt konceptet rakt av. Reklam fungerar!

Senast redigerad av Janne den 2009-03-27 klockan 00:09.
Gammal 2009-03-27, 00:34   #35
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag upprepar, äpple, banan och apelsin tillsammans är de bästa för kroppen och piggare på lång sikt.
Red Bull är bara skit, det tar kål på levern.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 07:36   #36
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag upprepar, äpple, banan och apelsin tillsammans är de bästa för kroppen och piggare på lång sikt.
Red Bull är bara skit, det tar kål på levern.
Kan bara hålla med.

Gammal 2009-03-27, 10:52   #37
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Janne, det är ju inte så att man bör förbjuda drycken eftersom den har sitt syfte för vissa personer med det behovet av energi som finns snabbt och enkelt i dessa drycker. Det med varningstexter skall ju innebära att folk tänker till och inte överdriver med konsumtionen, inte att avråda dem att köpa en burk. Det handlar som sagt om hanteringen, en varning för att överdriven konsumtion innebär större risker för psykiska besvär och i värsta fall plågor för hjärtat måste finnas tydligare på objekten för att påverka de som tror det är likvedant med Coca Cola.

Själv har jag aldrig överdrivit med energidrycker, jag köper max en burk vid behov. Vilket sker max en gång i månaden.
Gammal 2009-03-27, 10:58   #38
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Janne, det är ju inte så att man bör förbjuda drycken eftersom den har sitt syfte för vissa personer med det behovet av energi som finns snabbt och enkelt i dessa drycker. Det med varningstexter skall ju innebära att folk tänker till och inte överdriver med konsumtionen, inte att avråda dem att köpa en burk. Det handlar som sagt om hanteringen, en varning för att överdriven konsumtion innebär större risker för psykiska besvär och i värsta fall plågor för hjärtat måste finnas tydligare på objekten för att påverka de som tror det är likvedant med Coca Cola.

Själv har jag aldrig överdrivit med energidrycker, jag köper max en burk vid behov. Vilket sker max en gång i månaden.
I en amerikansk studie (ska leta fram den) påvisades en effekt nära den man får av en kopp kaffe. Dock var effekten kortvarig. Sedan fanns det biverkningar. Blodtrycket höjs, hjärtfrekvensen ökar. Dessa båda effekter kan påverka hjärtrytmen för de som redan har förhöjt blodtryck. Det fanns fler biverkningar. Ska källforska lite.

Gammal 2009-03-27, 13:18   #39
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 13:21   #40
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.
Finns inte mycket mer att säga egentligen efter att ha läst detta. Tyvärr far nog detta över huvudet på målgruppen.

Gammal 2009-03-27, 15:52   #41
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag använder Red Bull för att få en snabb kick i nån timme/timmar när jag ska plugga och är rätt trött. Sen äter jag mycket frukt också men som sagt hjälper det bara i det långa loppet..
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 16:00   #42
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Jag använder Red Bull för att få en snabb kick i nån timme/timmar när jag ska plugga och är rätt trött. Sen äter jag mycket frukt också men som sagt hjälper det bara i det långa loppet..
Jo men problemet är ju bara att du troligen inte lär dig särskilt mycket alls när du pluggar trött, med Red Bull eller inte. Svackan som kommer när kicken gått över är dessutom djupare än den du hade innan, med tanke på att drycken tvingat kroppen att jobba övertid.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 16:21   #43
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Effekten av Red Bull varar 15-20 minuter. Det finns inga undermedel.

Gammal 2009-03-27, 17:17   #44
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Citat:
Det där är helt fel. Du blir inte piggare. Tillverkarna vill få dig att tro det och du har tydligen köpt konceptet rakt av. Reklam fungerar!
Hur försvarar du det?
Det är vetenskapligt bevisat och allmänt känt, att socker ger dig snabb energi och att koffein stimulerar kroppen till att bli piggare. Sen är det möjligt att det ger en viss placeboeffekt utöver detta, men i grunden finns det en fysisk verkan.

Senast redigerad av simonbertilsson den 2009-03-27 klockan 17:19.
Gammal 2009-03-27, 17:21   #45
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Hur försvarar du det?
Det är vetenskapligt bevisat att socker ger dig snabb energi och att koffein stimulerar kroppen till att bli piggare. Sen är det möjligt att det ger en viss placeboeffekt utöver detta, men i grunden finns det en fysisk verkan.
Ja det stämmer, men på kort sikt. Kanske håller i halv timme och sen blir man trött igen.
Äta äpple, bannan och apelsin är bättre, håller längre.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.